Onlangs plaatste een van de bezoekers van deze site een vraag waar wellicht meer muzikanten mee worstelen. Als nog een gedeelte van het orkest/band/groep vanuit een fysieke map speelt en de nummers in deze map een aparte nummering hebben. Zo was de code C9 – in een orkest waar ik in speel – lange tijd de code voor de titel Charmaine en C1 was Fanfare for the Common Man. Hoe gaan we hier mee om in een ‘hybride orkest’?
Zie ook de vraag van Sylvia:
Onze fysieke map heeft meer dan 60 stukken op nummervolgorde. De muzikaal leider geeft het nummer niet de titel. Op de repetitie en bij optredens ook als er iets ter plekke wijzigt of er een toegift moet komen. Nu kan ik wel nummers voor de titels zetten en zo deze nummering forceren. Maar dan heb ik de stukken niet meer op alfabetische volgorde, wat soms ook wel weer handig kan zijn. Veeleisend he? Is daar een mogelijkheid voor?
Sylvia
Een hele goede vraag van Sylvia, waar gelukkig ook een prima antwoord op is en dat heet “identificatie”. Tja, daar had ik het in eerste instantie ook niet gezocht, maar in dit kader snap ik het toch ook wel. Een identificatie van je muziek. Dit is toegevoegd in forScore 12 (september 2020)
Waar vullen we deze ‘identificatie’ in?
Op het scherm waar je ook de titel kunt aanpassen, kun je ook de naam van de componist kwijt, maar staat in de Nederlandse versie ook “identificatie”. Terug naar mijn voorbeeld van C9 wat de code was van Charmaine.
Als je dan naar ‘alle stukken’ gaat en je drukt op ‘identificatie’ dan zie je netjes jouw eigen ‘identificatie’ staan. In mijn geval heel duidelijk:
En klik je daarna weer op ‘titel’ of ‘nieuwste’ dan staan ze in alfabetische volgorde of op basis van toevoegdatum gesorteerd. Zo heb je het beste uit twee werelden.
En het werkt ook met zoeken. Zoek je op de identificatiecode, dan krijg je netjes het bijbehorende muziekstuk terug.
Waarom staat er “Tom” achter?
Het veld “Componist” misbruik ik altijd om de naam van de muzikant te noteren. “Tom” in dit geval. Ik vind het altijd handig om alle trompetstemmen op mijn iPad te hebben staan. Mocht een van de trompettisten niet aanwezig zijn, dan kan ik snel zien welke partij hij/zij heeft en besluiten om dan die partij te gaan spelen.
Waarom dan de ‘componist’ misbruiken?
Aangezien de componist altijd in beeld is bij ‘setlists’ en bij ‘zoeken’: